سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تیر و کمان ورزشی و کاربرد آن

 

تیراندازی با کمان تمرین یا مهارت استفاده از تیر و کمان ورزشی برای شلیک به هدف است. این کلمه از لاتین arcus     به معنی "کمان" یا "قوس" گرفته شده است.

از نظر تاریخی ، تیراندازی با کمان برای شکار و جنگ استفاده می شده است و در اواخر دوره پارینه سنگی یا اوایل دوره mesolithic  اختراع شده است. قدیمی ترین نشانه های استفاده از تیر و کمان ورزشی در اروپا مربوط به حدود 10 هزار سال قبل از میلاد است ، در حالی که در آسیا و خاورمیانه شواهد نشان می دهد که تیراندازی با کمان حتی زودتر از اینها ایجاد شده است. در دوران مدرن ، این ورزش عمدتا یک ورزش و فعالیت تفریحی رقابتی است.

به شخصی که در تیراندازی با کمان شرکت می کند به طور معمول کماندار گفته می شود. کسی که به تیراندازی با کمان علاقه دارد یا یک متخصص است ، توکسوفیلیت نامیده می شود. به عنوان یک ورزش ، تیراندازی با کمان به مهارت هایی از دقت ، کنترل ، تمرکز ، تکرار و عزم نیاز دارد. این روش برای همه قابل استفاده است ، فارغ از سن ، جنس و توانایی  و یک سرگرمی گسترده در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است.

تیر و کمان ورزشی غالباً مورد توجه عموم است ، هم به عنوان یک ورزش مهم در برنامه المپیک و هم به لطف فرهنگ عامه.

تیراندازی با تیر و کمان ورزشی ساده است: شلیک تیرها تا حد ممکن به مرکز هدف. اهداف تیراندازی با کمان المپیک 122 سانتی متر قطر با یک سری ده حلقه متحدالمرکز دارند که به 5 رنگ از هم جدا شده اند.

 

بررسی اجمالی

قدمت تیراندازی با کمان بیش از 10 هزار سال است ، زمانی که تیر و کمان برای شکار و جنگ استفاده می شد ، قبل از اینکه به عنوان یک فعالیت رقابتی در انگلستان قرون وسطی توسعه یابد. انواع مختلفی وجود دارد ، از جمله تیراندازی با کمان هدف ، که در آن رقبا به اهداف ساکن در یک محدوده مساوی شلیک می کنند. تیر و کمان ورزشی، که شامل تیراندازی به اهدافی با فاصله های مختلف و اغلب بدون علامت است ، به طور معمول در جنگل و زمین های ناهموار است.فقط تیراندازی با کمان هدف یک ورزش المپیکی است که در بیش از 140 کشور جهان انجام می شود.

تیر و کمان ورزشی اولین حضور خود در المپیک را در سال 1900 در پاریس انجام داد و همچنین در سالهای 1908 و 1920 حضور داشت. اما این قوانین ناسازگار بود و کاملاً به کشور میزبان بستگی داشت و این کار را برای ورزشکاران سخت می کرد. پس از 52 سال فاصله ، ورزش مدرنیزه در مونیخ 1972 دوباره مطرح شد و از آن زمان تاکنون در برنامه المپیک باقی مانده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تیر و کمان ورزشی اینجا کلیک کنید.